Zorunlu Deprem Sigortası Teminat Kapsamı (DASK) ve Sigorta Başvuru Süreci

Zorunlu Deprem Sigortası Teminat Kapsamı (DASK) ve Sigorta Başvuru Süreci

06.02.2023 tarihinde Kahramanmaraş merkezli ve 10 ili etkileyen çok yıkıcı ve üzücü bir deprem hadisesini ülkece yaşadık. Felaketin yıkıcı boyutları günler geçtikçe göz önüne çıkmaya başladı. 15 milyon insanımızı etkileyen bu doğa olayı, on binlerce insanımızın  hayatını kaybetmesine neden olmuştur.  Depremin yaralarını sarmaya çalıştığımız şu günlerde, bir yandan HSK’nın deprem bölgesi için özel olarak görevlendirdiği savcılar yıkılan binalardan numuneler toplayıp bilirkişiler aracılığı ile inceleme yaptırıyor. Bir diğer yandan güvenlik güçleri enkazlarda bulunabilecek değerli eşyaları korumak için bölgede kuş uçurtmuyor.

Hal böyle iken, akıllara ilk olarak DASK (Zorunlu Deprem Sigortası) akıllara geliyor.

Dask Zorunlu Deprem Sigortası ile depremin ve deprem sonucu meydana gelen yangın, infilak, tsunami ve yer kaymasının doğrudan neden olacağı maddi zararları, poliçenizde belirtilmiş limitler dahilinde nakdi olarak karşılar.

Binanız tamamen yıkılmış ya da kısmi olarak zarar görmüş olsa da teminat altındadır.

• Temeller
  • Ana duvarlar
  • Bağımsız bölümleri ayıran ortak duvarlar
  • Bahçe duvarları
  • İstinat duvarları
  • Tavan ve tabanlar
  • Merdivenler
  • Asansörler
  • Sahanlıklar
  • Koridorlar
  • Çatılar
  • Bacalar
  • Yapının yukarıdakilere benzer niteliklerde tamamlayıcı bölümleri

Teminat Kapsamı Dışındaki Durumlar Nelerdir ?

Zorunlu deprem sigortası, binanızdaki deprem ve depremden kaynaklanan maddi hasarları karşılar.

Aşağıdaki durumlarda oluşan zararlar teminat kapsamı dışında kalmaktadır. Bunlar:

• Enkaz kaldırma masrafları
  • Kar kaybı
  • İş durması
  • Kira mahrumiyeti
  • Alternatif ikametgah ve işyeri masrafları
  • Mali sorumluluklar ve benzeri başka olarak ileri sürülebilecek diğer bütün dolaylı zararlar
  • Her türlü taşınır mal, eşya ve benzerleri
  • Tüm bedeni zararlar ve vefat
  • Manevi tazminat talepleri
  • Deprem ve deprem sonucu oluşan yangın, infilak, tsunami ve yer kaymasının dışında kalan hasarlar
  • Depremden bağımsız olarak, binanın kendi kusurlu yapısı nedeniyle oluşmuş zararlar.

Bu özelliklerdeki hasarlar için, Zorunlu Deprem Sigortası’na ek olarak yaptıracağınız farklı konut sigortaları tercih edilebilmektedir.

AZAMİ TEMİNAT LİMİTİ NE KADARDIR?

DASK, Zorunlu Deprem Sigortası ile olası bir deprem felaketinden sonra, sigorta sahiplerinin hayatlarına kaldığı yerden yeniden güvenle devam edebilmesini amaçlamaktadır.

“Deprem geçecek, hayat devam edecek..” diyen DASK her yıl inşaat maliyetlerinde artışa göre belirlediği azami bir tutarda teminat sağlar. DASK tarafından verilen azami teminat tutarı, 25 Kasım 2022 tarihinden itibaren bütün yapı tiplerinde 640.000 TL’dir.

AZAMİ TEMİNAT TUTARI NEYE GÖRE BELİRLENİR?

Azami teminat tutarı belirlenirken, yıkılan meskenin yeniden inşa edilmesinin maliyeti (Arsa değeri hariç olmak üzere) dikkate alınır. Sigortalının teminat tutarı (sigorta bedeli)- azami teminat tutarını geçmemesi koşuluyla- meskenlerinin büyüklüğüne ve yapı tarzına göre belirlenir.

Eğer meskenin değeri DASK tarafından verilen azami teminat tutarını aşıyorsa, sigortalı isteğe bağlı olarak, aşan kısım için sigorta şirketlerinden ek teminat alabilir. Bunun için özel sigorta şirketlerinden konut sigortanızın olması gereklidir.

TEMİNAT KAPSAMINDAKİ BİNALAR HANGİLERİDİR?

Zorunlu Deprem Sigortası genel anlamıyla, belediye sınırları içinde kalan meskenlere yönelik olarak geliştirilmiş bir sigorta sistemidir.

6305 sayılı Afet Sigortaları Kanunu gereğince, aşağıda tanımlanmış binalar güvence altına alınır:

• Tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tabi taşınmazlar üzerinde mesken olarak inşa edilmiş binalar,
  • 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu Kapsamındaki bağımsız bölümler,
  • Bu binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler,
  • Doğal afetler nedeniyle devlet tarafından yaptırılan veya verilen kredi ile yapılan meskenler.

Zorunlu Deprem Sigortası ayrıca yukarıdaki koşullara uyan;

• Kat irtifakı tesis edilmiş binalar,
  • Tapuda henüz cins tahsisi yapılmamış ve tapu kütüğünde vasfı “arsa vs.” olarak görünen binalar,
  • Tapu tahsisi henüz yapılmamış kooperatif evleri için de geçerli olmaktadır.

NOT: Henüz bağımsız tapusu olmayan ve 2000 yılından önce inşa edilmiş meskenlerin sigortalarının, sigorta ettirenin beyanına dayanılarak ve arsa tapusuna ait bilgilerle yapılabilmektedir.

TEMİNAT KAPSAMI DIŞINDA KALAN BİNALAR HANGİLERİDİR?

Zorunlu deprem sigortası kapsamı dışında kalan bina türleri aşağıdaki gibidir:

• 9/11/1983 tarihli ve 2946 sayılı Kamu Konutları Kanununa tabi olan veya kamu hizmet binası olarak kullanılan binalar ve bağımsız bölümler,
  • Köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca köy yerleşik alanları ve civarında ve mezralarda yapılan binalar,
  • Tamamı ticari ve sınai amaçla kullanılan binalar,
  • Projesi bulunmayan ve mühendislik hizmeti görmemiş binalar,
  • Taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek şekilde tadil edildiği veya zayıflatıldığı tespit edilen binalar,
  • Taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek şekilde ilgili mevzuata ve projeye aykırı olarak inşa edilen binalar,
  • Yetkili kamu kurumları tarafından yıkılmasına karar verilen binalar ile mesken olarak kullanıma uygun olmayan, bakımsız, harap ve metruk binalar zorunlu deprem sigortası kapsamı dışında kalmaktadır.

NOT: Köy yerleşimleri, genel olarak gelir düzeyinin düşük olması, binalarda belediye denetiminin bulunmaması ve sigortanın sunumunun zor olması gibi nedenlerle, sigorta kapsamı dışında kalmaktadır.

Ancak köylerde bulunan yapılar için istendiği takdirde İhtiyari Deprem Sigortası yaptırılması mümkündür.

Benzer şekilde, ticari ve sınai amaçlar için kullanılan binalar için de İhtiyari Deprem Sigortası yaptırılabilir.

Detaylara www.dask.gov.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

Zorunlu Deprem Sigorta Başvurusu için alanında uzman sigorta avukatlarına ihtiyacınız olabilir. Lütfen bizimle iletişime geçiniz.