Kiracının Tahliye Sebepleri Nelerdir?

Kiracının Tahliye Sebepleri Nelerdir?

Adi Ortaklığın Feshi

Kiraya Verenin Hakları Nelerdir?

Konut gereksinimi nedeniyle tahliye uygulanması kiraya veren tarafın, kiracının tahliye kararının alınması için kira akdinin sona ermiş olması gerekmektedir.

Bildirim yolu ile fesih: İlgili yasa hükümleri gereğince konut ve iş yeri kiralarında “kural olarak” 10 yıllık uzama süresi dolmadan kiraya verenin söz konusu kira akdini feshetme hakkı bulunmamaktadır. 10 yıllık sürenin sona ermesinin ardından ise kiraya verenin, yeni kira yılının başlangıcından en az üç ay önceden yazılı bildirimde bulunarak herhangi bir gerekçe göstermeksizin kira akdini feshetmesi mümkündür.

Dava yolu ile fesih: İlgili yasal düzenlemelerde, kiraya veren tarafından “dava yolu” ile gerçekleştirilecek fesihler ayrıca düzenlenmiştir, buna göre;

1) Gereksinim Nedeni ile Tahliye:

– Konut Gereksinimi Nedeni ile Tahliye; Konut gereksinimine dayalı olarak kiraya veren tarafından kira akdinin sona erdirilebilmesi için, konut gereksinimine ihtiyaç duyan kişi/kişilerin kanunda sınırlı olarak sayılmış kişilerden biri olması gerekmektedir. Bu kişiler,

– Kiraya verenin kendisi,

– Kiraya verenin eşi,

– Kiraya verenin altsoyu,

– Kiraya verenin üstsoyu,

– Kiraya verenin kanun gereğince bakmakla yükümlü olduğu kişilerdir.

– İşyeri Gereksinimi Nedeni ile Tahliye; Aynı şekilde yukarıda açıkça sayılan kişilerin “zorunlu, gerçek ve samimi” olan işyeri gereksiniminin bulunması halinde, kiraya veren tarafından söz konusu kira akdinin dava yolu ile sonlandırılması mümkün olabilecektir.

2) Yeniden İnşa veya İmar Nedeni ile Tahliye; Kiralanan yerin, yeniden inşası veya imarı amacıyla esaslı bir onarımı, genişletilmesi ya da değiştirilmesi gerekiyorsa ve yapılacak bu işler sırasında kiralanan yerin kullanılması imkânsız ise kiraya veren, kira sözleşmesini dava yoluyla sona erdirerek kiracının tahliyesini talep edebilir. Kiralananın yeniden inşayı veya imarı nedeniyle açılacak tahliye davaları; belirli süreli kira sözleşmesi söz konusu ise işbu sürenin sonundan, belirsiz süreli bir sözleşme ise genel hükümlere göre belirlenecek fesih dönemi ve bildirimde bulunma süresinden itibaren 1 ay içinde açılmalıdır ve bu süreler hak düşürücü süre niteliğinde olup re’sen nazara alınmaktadır.

3) Yeni Malikin Gereksinimi Nedeni ile Tahliye; Kira ilişkisinin kurulmasından sonra, söz konusu kiralananın herhangi bir sebeple el değiştirmesi halinde, kural olarak yeni malik kira ilişkisinin tarafı olur. Ancak yeni malikin veya kanunda sınırlı olarak sayılan kişilerin, söz konusu taşınmazı konut veya işyeri ihtiyacı nedeni kullanma zorunluluğunun bulunması halinde, yeni malik tarafından açılacak tahliye davası ile taşınmazın tahliyesi talep edilebilmektedir.

Tahliye Davalarında Görevli ve Yetkili Mahkeme

Tahliye davası, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’ndaki hükümler uyarınca ilamsız icra yolu izlenerek açılacaksa görevli mahkeme İcra Mahkemeleridir. Bunun dışındaki tahliye davalarında ise görevli mahkeme Sulh Hukuk Mahkemeleridir. Yetkili yer mahkemesi ise davalının yerleşim yeri mahkemesi veya sözleşmenin ifa edileceği yer mahkemesidir.

Tahliye Kararı Alındıktan Sonra Kiracı Nasıl Tahliye Edilir?

Tahliye davası sonunda mahkeme tarafından kiracının tahliyesine karar verilmişse, kiracı, kiralanan yeri teslim aldığı haliyle kiraya verene teslim etmek zorundadır. Ancak zaman zaman mahkeme kararına rağmen kiracı, kiralanan yeri boşaltmayabilmektedir. Kiracının, mahkemenin tahliye kararına rağmen kiralanan yeri boşaltmaması halinde kiraya veren, bu mahkeme kararına dayanarak kiracıyı icra yoluyla zor kullanarak tahliye ettirebilir.

Buraya tıklayarak diğer makale örneklerimize ve dilekçe örneklerimize ulaşabilirsiniz.