Yabancı Mahkemece Verilen Boşanma Kararının Tanınması Yargıtay Kararı

T.C

2.HUKUK DAİRESİ

1. 2002/3736 K. 2002/6539, T. 14.5.2002

Tanıma ve Tenfiz ( Türk olan taraflar yabancı hukuk kurallarına göre yabancı mahkemelerde boşanır )

Boşanma Kararının Tanınması ( yabancı mahkemelerin verdiği kararların Türkiye’de tanınabilmesine ait kurallar)

Yabancı Mahkemece Verilen Boşanma Kararlarının Tanınması ( Taraflar Türk ise Türk Hukukunun uygulanmaması nedeni ile dava reddedilir )

Özet: Tarafların Türk oldukları dosya içerisinde yer alan nüfus kayıtlarına bakılarak anlaşılmaktadır. Davacının bilgilerine bakıldığında ise Hollanda vatandaşı olduğuna dair bir bilgiye rastlanılmamaktadır. Davacının Hollanda vatandaşı olduğuna dair bir bilgi yer alsa bile yine Türk hukukunun uygulanması gerekmektedir.  Yabanı karara baktığımızda ise Türk hukukunun uygulanmadığını görmekteyiz. Bu durumda ise tenfiz kararı reddedilemez. Çünkü evlilik bağına ilişkin kararların tanınması hakkında Hollanda’nın katıldığı sözleşmeye ait 3. Maddede yer alan koşulların oluşması gereklidir. Sözleşmenin uygulanabilmesi için Türk hukuku uygulansaydı yine boşanmaya karar verilmesinin doğru olduğunun belirlenmesi gerekir. Bu şartlar ele alınamamaktadır. Böyle bir durumda ise davanın reddedilmesi şarttır.

Davacının boşanma dilekçesinde herhangi bir eksik bilgi bulunmamalıdır.

Dava: Mahalli mahkemelerce verilen ve yukarıda yer alan tarih numarası ile belirtilen tarafların arasında davanın yapılan muhakemesi ile temyizen mürafaa icrası sureti ile tetkili istenilmektedir. Duruşma için ise tayin olunan tebligata rağmen taraflar duruşmaya gelmemiştir.  Dosyadaki tüm kağıtlar incelenerek araştırıldı ve dava karara bağlandı.

Karar: 2675 sayılı kanunun 38.maddesine göre davalı (d) ve (e) bentleri çerçevesinde davaya karşı çıkmıştır.

Tarafların Türk vatandaşı oldukları dosya arasında yer alan nüfus kayıtlarına göre anlaşılmaktadır. Dosya arasında yer alan belgelerde davacının Hollanda vatandaşı olduğu yönünde bir dosya eki bulunmamaktadır. Dosya arasında davacının Hollanda vatandaşı olduğu yer alsa bile yine de Türk hukukuna uygun hareket edilmesi zorunludur. Bu durum 2675 ayılı kanunun 4 / b maddesine göre kanunlar ile desteklenmektedir. Tanınması gereken kanunda ise yabancı kararlar bakımından Türk Hukukunun olduğu görülmektedir. Evlilik bağı ile olan sözleşmeye Hollanda’nın da katıldığı bilinir. Buna göre tenfiz isteği reddedilemez.

Sözleşme için Türk hukuku uygulansaydı bile boşanma kararı verilmemesi doğru değildir. Davanın konusu bakımından yabancı karar içeriği ile bu şartlar tespit edilemez. Bu nedenle davanın reddi gerekirken yazılı şekilde karar verilmesi doğru değildir.

Sonuç: Hüküm gereği açıklanan sebeplere göre davanın bozulmasına ve temyiz peşin harcının yatıran kişiye geri verilmesine karar verilmiştir.

Hemen Arayın
FinlandEnglishRussiaGermanIran