İddet Müddetinin Kaldırılması

İddet Müddetinin Kaldırılması

İDDET MÜDDETİ NEDİR?

İddet müddeti diğer adıyla bekleme süresi boşanma davası kesinleşen kadının yeniden evlenmek için kanunen beklemesi gereken süreyi ifade etmektedir. Bu süre kanunda 300 gün olarak belirlenmiştir. Bu süreyi beklemek istemeyen kadın aile mahkemelerinde iddet müddetinin kaldırılması davasını açarak bu sürenin kaldırılmasını mahkemeden talep edebilecektir.

Türk mevzuatında bu husus öncelikle Türk Medeni Kanunu’nun 132. maddesinde ve Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun 26. maddesinde belirtilmiştir. 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu’nun 132. maddesi;

• Evlilik sona ermişse, kadın, evliliğin sona ermesinden başlayarak üç yüz gün geçmedikçe evlenemez.
  • Doğurmakla süre biter.
  • Kadının önceki evliliğinden gebe olmadığının anlaşılması veya evliliği sona eren eşlerin yeniden birbirleri ile evlenmek istemeleri hallerinde mahkeme bu süreyi kaldırır.

şeklinde olup, hükümde bekleme süresinin ne olduğu ve ne şekillerde kaldırılacağı ifade edilmiştir.

5490 Sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun 26. maddesi ise,

• Kadının bekleme süresi, mahkeme kararının kesinleştiği tarihten itibaren hüküm ifade eder.

diyerek bekleme süresinin ne zaman başlayacağını hükme bağlamıştır.

İddet müddetinin amacı boşanan kadının olası bir hamileliğinde doğacak olan çocuğun soybağının belirlenmesidir. Dolayısıyla bekleme süresinin, esasında boşanma sonrasında doğacak olan çocuğun hukuki statüsünde yaşanması muhtemel karışıklığın önlenmesi ile çocuğun korunması amacını taşımaktadır.

İDDET MÜDDETİNİN KALDIRILMASI DAVASI NEDİR?

İddet müddeti yani bekleme süresi hiçbir işlem yapılmazsa boşanma kararının kesinleştiği tarihten itibaren 300 gün geçmesiyle kendiliğinden kalkacaktır. Boşanan kadın bu süreyi beklemek istemezse, iddet müddetinin kaldırılması davası açarak mahkemeden karar almalıdır. İddet süresini kaldırmak isteyen kadın, açacağı davada hamile olmadığını sağlık raporuyla kanıtlamalıdır. Mahkemenin ilgili davada iddet müddetinin kaldırıldığına ilişkin kararı vermesiyle bekleme süresi kalkmış olacaktır.

İddet müddetinin kaldırılması talebinde bulunan kadın, bu davayı doğrudan kendisi açabileceği gibi bu hususta uzman bir avukattan hukuki destek alarak da açabilir. Bekleme süresinin kaldırılması davasının, hukuki olarak teknik bilgilere sahip uzman bir avukat tarafından yürütülmesi davanın hızlı sonuçlanması açısından büyük önem taşımaktadır.

İddet müddetinin kaldırılması davasının tarafları kimlerdir?

İddet müddetinin kaldırılması davası, sürenin kaldırılması isteyen kadın tarafından davalı gösterilmeksizin hasımsız olarak açılmalıdır.

İddet müddetinin kaldırılması dava dilekçesi nasıl hazırlanır?

İddet süresinin kaldırılması için açılacak olan davada görevli mahkeme, aile mahkemesidir. Aile mahkemesinin bulunmadığı yerlerde asliye hukuk mahkemeleri, aile mahkemesi sıfatıyla görevli olmaktadır. İddet müddetinin kaldırılması davasında yetkili mahkeme ise, kadının yerleşim yeri mahkemesi olacaktır.

İddet müddetinin kaldırılmasını isteyen kişi davalı taraf göstermeksizin hasımsız olarak aile mahkemesine hitaben yazacağı bir dava dilekçesi ile bu davayı açabilecektir.

İDDET MÜDDETİNİN KALDIRILMASI DAVASININ SONUÇLARI NELERDİR?

İddet müddetinin kaldırılması davası sonucunda mahkemece alınan sağlık raporu uyarınca Davacı kadının hamile olmadığı anlaşıldığı takdirde mahkemece iddet müddeti/bekleme süresi kaldırılacak ve hükmün kesinleşmesi ile davacı yeniden evlilik yapabilecektir.

İDDET MÜDDETİNİN KALDIRILMASI DAVASI NE KADAR SÜRER?

İddet müddetinin kaldırılması davalarında süre mahkemenin yoğunluğuna ve dosyanın kapsamına göre değişebilmektedir. Adalet Bakanlığı tarafından yargıda hedef süreler belirlenmiştir. Bu süreler davanın konusu ve niteliği uyarınca belirlenmiş olup İstinaf ve Yargıtay aşamaları bu süre içinde değerlendirilmez. Pratik uygulamalara göz atıldığında;

• Dilekçelerin tam ve eksiksiz olması
  • Sağlık raporunun temini gibi süreçler dava içeriğine göre değişiklik gösterir.

Genel ortalamalara bakıldığı zaman iddet müddetinin kaldırılması davalarının ortalama olarak 2 hafta ila 2 ay arasında sonuçlandığı söylenebilir.

Ancak bir davanın en kısa süre içerisinde sonuçlanması doyanın yakından takip edilmesi ile birebir ilgilidir. İyi bir dosya takibi davanın gereksiz uzamasını engellemektedir.