EMEKLİLİK NEDİR?

EMEKLİLİK NEDİR?

Emeklilik hayatı her çalışanın hayalini kurduğu özel bir dönemdir. Emekli olacağı zamanı hesaplayan memurlar, serbest çalışanlar ve kamu kuruluşlarında çalışanlar; emeklilik başvuru formu nasıl doldurulur sorusunu sıklıkla sorar. Emekli olma kararı alanlar hemen hemen her bilginin dijitale taşınmış olması sayesinde sgk.gov.tr üzerinden emeklilik dilekçesi ve ilgili formlara rahatlıkla ulaşabilirler.

Emekliliğin tarihi nedir?

Emeklilik kavramının tarihi çok eskilere dayanır. Yaşlılık ve sakatlık sonucu toplumdaki işlevlerini yerine getiremeyen kişilerin ihtiyaçlarının toplumun geri kalan kesimi tarafından karşılanması şeklinde ortaya çıkmıştır. İlk yaşlılık sigortası kavramı ise 1908 yılında İngiltere’de ortaya çıkmıştır. Malullük sigortası ise yine İngiltere’de 1889 yılında yaşlılık sigortasından önce Otto von Bismarck tarafından devlet garantisi altına alınmıştır.

Emeklilik nedir?

Emekliliğin tanımı geçmişten bugüne hemen hemen aynıdır; emeklilik, hayatlarını çalışarak kazanan insanların yaşlılık nedeniyle, eski verimini devam ettiremeyeceği düşüncesiyle, yasal gereklilikleri yerine getirerek çalışmayı bırakma durumudur. Çalıştığı süre boyunca maaşının belirli bir oranını vergi olarak devlete ödeyen emekliler, emekli olduklarında da emekli için ayrılan bu fondan çalıştıkları yıla göre toplu para alırken bir yandan da ömür boyu maaşa bağlanırlar.

Emeklilik başvuru formu nedir?

Emekli olma yaşı ülkeden ülkeye farklılık gösterir. Türkiye’de de emeklilik yaşı yıllar içinde değişmiştir. Bununla birlikte T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu (sgk.gov.tr) emeklilik yaşını merak edenler için doğru bir kaynaktır. Emeklilik başvuru formu ise e-devlet üzerinden de rahatlıkla ulaşılabilecek bir belgedir. Bunun yanı sıra son verilere göre Türkiye’de normal şartlarda kadınlar 58, erkekler ise 60 yaşında emekliliğe hak kazanırlar. Emekli olmak için sadece yaşı doldurmak yetmez. Prim günü ve toplam çalışma süresi de önemlidir.

Erkeklerde ve kadınlarda emeklilik şartları

Emeklilik şartları ise kadın ve erkek çalışanlara göre değişir. Bununla birlikte sigorta başlangıcı, prim gün sayısı ve yaş da emeklilikte belirleyicidir. Emeklilik hakkı kazanan kadın ve erkek çalışanlar ise emeklilik talep formu nasıl doldurulur sorusuna cevap bularak bir an önce emeklilik sürecini başlatmak isterler.

Mevcut durumda 01.05.2008 tarihinden sonra sigortalı olarak çalışmaya başlayan kadınlar 58 yaşını ve 7200 prim gününü doldurduklarında emekli olmaya hak kazanırlar. Diğer yandan sigorta başlangıcı 08.08.1999 ile 30.04.2008 tarihleri arasında olan kadınlardan ise emekli olmaları için 7000 prim gününü ve 58 yaşını doldurmuş olmaları beklenir. Bunun yanı sıra 4500 prim günü ve 25 yıl sigortalılık süresi dolan kadınlar da 58 yaşlarını doldurduktan sonra emekli olabilirler. 1999 tarihi öncesi sigortalı olarak çalışmaya başlayan kadınlar için prim ve yaş kademeli olarak değişkenlik gösterir.

Kadın çalışanlarda olduğu gibi erkek çalışanlarda da emeklilik; sigorta giriş, prim gün sayısı ve yaş kriterlerinin tamamlanmış olmasına bağlıdır. 01.05.2008 tarihi ve sonrasında sigortalı olarak işe başlayan erkekler 60 yaşını ve 7200 prim gününü doldurduktan sonra emekli olmaya hak kazanırlar. Diğer yandan 08.09.1999 ve 30.04.2008 arasında sigortaları başlayan erkekler, 7000 prim günü ve 60 yaşını doldurma şartıyla emekli olurlar. 25 yıl sigortalı çalışmaları koşuluyla 4500 gün ve 60 yaş da erkeklerin emekli olabilmeleri için yeterlidir. 08.09.1999 öncesi sigortalılar için yaş ve prim sayısı kademeli olarak değişir. Çalışanlar e-devlet üzerinden ulaşacakları emeklilik talep formu örneği üzerinden bilgi ve belgelerini hazırlamaya başlayabilir.